torsdag den 27. april 2017

Produktinformation SKAL være i orden

I aften grilles bilproducenterne i programmet
KontantDR1 kl. 21.
Jeg tror vi hurtigt kan blive enige om, at produktinformation SKAL være i orden. Det holder ikke, når f.eks. en bilproducent siger, at en bil kører lige over 24 km/l, og det så bagefter viser sig, at den ikke sniger sig over 18 km/l. Det vil du kunne se mere om i aften på Kontant på DR1.


Man kan som forbruger godt undre sig over holdningen. "Jeg tror, bilkøberne godt ved, at der er nogle informationer fra nogle tests, som afviger fra det rent praktiske" er IKKE en gyldig undskyldning!

Vi har en forbrugerlov som bør håndhæves langt bedre her i landet.

Hvis jeg køber en pc ved jeg godt, at en 1000 Gb harddisk de facto ender med at være på 953,67 Gb fordi en megabyte ikke er 1.000.000 bytes, men derimod 1.048.576 bytes. Det handler om, at der findes flere formatteringsformater, hvorimod harddiskens størrelse angives i uformatteret størrelse. Dog kunne man brænde sig fælt på ens køb af en ny computer, hvis ikke man kendte denne forskel.

Når det gælder biler bør man kunne stole på langt mindre forskel på de opgivne oplysninger end det vi tydeligvis kommer til at opleve fra VW. Jeg kan til sammenligning sige, at en Peugeot 207 opgives til 22.2 km/l i dieseludgaven, men rent faktisk kan køre 21,6 km/l i den udgave jeg i sin tid lejede og kørte - en langt MINDRE forskel end den vi kommer til at opleve på den VW Up, der vil blive omtalt på DR1 i aften.

Hvad er dine oplevelser med benzin-/dieseløkonomi? Kommentarfeltet bider ikke. :-)

Ingen kommentarer: