mandag den 2. april 2007

Det bliver en sport at spare... :-)

For lidt og for meget kan fordærve alt. Man skal naturligvis ikke spare så meget, at det går ud over kvaliteten. På samme måde kan to varer være lige dyre eller lige billige (afhængige af øjnene der ser), men hvis man véd, at den ene vare er tilberedt af en virksomhed som behandler kunder og ansatte ordentligt, ja, så vælges det produkt frem for et andet.

Ikke desto mindre er det helt sjovt at sammenligne f.eks. stegte løg. Det ene sted koster sådan en pose (med samme vægt) 7,95 mens den kun koster 5,95 i Lidl - endda i en plasticbøtte som er praktisk til opbevaringen. Nu er det især børnene og fruen der er vilde med stegte løg, for jeg kan egentlig bedst lide rå løg, hvis jeg skal vælge. Mere fedtfattige og samtidig har et godt løg altid været for mig hvad Golden Delicious æbler er for andre.

Det samme gælder alt lige fra ketchup til sodavand. Meget stor forskel - og Lidl er faktisk temmeligt dygtige, for det med tonic kan faktisk findes i six-packs med ½ liters flasker til kun 16,50 lige p.t. [plus pant, naturligvis].

Forskel mellem lande
Noget som virkelig har overrasket mens vi rejste rundt sidste år er smagsforskelle. Hvor man et sted kører med et sortiment og så i et andet land kører med et helt andet er ganske sjovt. Hindbær-vand er f.eks. typisk dansk. Tyskere, franskmænd og grækere drikker åbenbart ikke ret mange brandbiler [rød sodavand med Jägermeister]. ;-)

Det samme gælder Coca Cola Vanille. Jeg har en kammerat, der på et tidspunkt arbejdede inde på Carlsberg, hvor jeg satte ham til at spørge om hvorfor vi ikke har det her i landet. I Tyskland sælger det kanon-godt, og både søsterens og vore egne unger er meget glade for vanille-colaen. Han fik at vide, at danskerne var meget konservative i deres smagsvalg. Det var vi ganske overraskede over, men de Forenede Bryggerier må jo bedst selv vide det.

Hvis du ikke har smagt Coca Cola Vanille, vil jeg klart anbefale dig f.eks. Calle eller andre af grænsebutikkerne. Flere af dem har denne cola, og du går bestemt ikke galt i byen. Jeg kan godt blive træt af den "almindelige" Cola [foretrækker faktisk enten Lidl's eller Harboes Original Taste], og så passer vanille-colaen perfekt.

Hvis du derefter bliver lige så glad som mig for den, må vi jo oprette en underskriftsindsamling, så de kan tage deres valg op til fornyet overvejelse. :-)

Ingen kommentarer: